A nyári szezon filmhíradóinak kedvelt témája a strandok vidám, olykor meglehetősen frivol élete. A vízben pancsoló vagy éppen a parton sütkérező, elégedett látogatók úgy jelennek meg újra és újra a hírekben, hogy ábrázolásuk önmagában is hangsúlyozza a fürdő- és strandkultúra fontosságát.
A balatoni életérzés mellett a fürdővárosként aposztrofált Budapest viszi a prímet, melynek népszerű hullámmedencéi, derűs piknikei és modern attrakciói vizuálisan is hálás anyagot kínálnak. Ezek az összeállítások minden politikai rendszerben megjelennek, és míg képeik leginkább a fürdőruhadivat tekintetében változnak, a kísérőszövegben a tartalmi hangsúlyok eshetnek máshová. A koalíciós időszak fővárosi strandjainak világát például kiválóan érzékelteti az alábbi három hír.
1948-ban készült a következő film, mely a júliusi hőhullám idején követi a strandra menekülő fővárosi lakosokat. A kommentár elsősorban szociológiai adalékokkal szolgál – a Széchenyi Gyógyfürdőről megjegyzi például, hogy az leginkább az „élmunkások Eldorádója”, a Gellért Fürdő hullámmedencéjét látva pedig hozzáteszi, hogy bár korábban exkluzív helynek számított, ma már nyitva áll minden dolgozó előtt.
Kevésbé frekventált, de annál vidámabb a pünkösdfürdői strand, melyről 1946-ban készített híranyagot Zólyomi Gyula. Az operatőr ebben az esetben láthatóan legalább annyira élvezte a megbízást, mint amilyen jól szórakoztak a lencsevégre kapott fiatalok, mert az anyag egy egészen könnyed, bájos képekkel és erős portrékkal bőven megfűszerezett etűd lett.
Bővebben a hely régmúltjáról: itt.
A hír készítője Forgács Ottó és az iskolateremtő operatőr, Illés György, akinek nevét később olyan játékfilmek tették halhatatlanná, mint a Budapesti tavasz, a Ház a sziklák alatt vagy éppen Az ötödik pecsét.
Kép: Az angyalföldi Béke-kút ma
Filmhíradó:
Budapest – Fürdőváros. UMFI Magyar Filmhíradó 21/7. (1948. augusztus)
Strandolás Pünkösdfürdőn. MAFIRT Krónika 32/8. (1946. augusztus)
Forró nyári nap Budapesten. MAFIRT Krónika 80/5. (1947. augusztus)